Kilka kroków w stronę dobrego artykułu blogowego
2021-07-20WIMED – platforma B2B i rozbudowany i-ekosystem
2021-08-29Wejście do świata e-commerce wiąże się z koniecznością podejmowania wielu decyzji, a każda z nich może mieć istotny wpływ na rozwój biznesu. Jedną z najważniejszych jest z pewnością wybór platformy sprzedażowej, na której będzie funkcjonował sklep. Jej niewłaściwy dobór może skutkować trudnościami w zarządzaniu sprzedażą i generować spore koszty. SaaS, Open Source czy może sklep “szyty na miarę”? Pomożemy Ci podjąć decyzję – poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki, listę pytań które musisz sobie zadać, by dokonać dobrego wyboru i uniknąć rozczarowań.
Pamiętaj, że naprawdę warto poświęcić więcej czasu i uwagi na to, by jak najlepiej zaplanować cały swój biznes – jeśli jesteś na samym początku tej drogi, koniecznie zacznij od przygotowania strategii, bo to właśnie w niej znajdziesz odpowiedzi na znaczną część poniższych pytań.
Stojąc przed wyborem platformy e-commerce przeanalizuj dokładnie swoją sytuację (pomogą ci w tym poniższe pytania), zanotuj wszystkie wnioski – określisz w ten sposób kierunek, w jakim chcesz rozwijać swój biznes, będziesz miał solidną bazę do określenia potrzeb i znalezienia najlepszych rozwiązań.
Wybór oprogramowania nie jest prosty, musisz bardzo dobrze przeanalizować wszystkie aspekty swojego biznesu, sprawdzić możliwości i dostępne funkcjonalności, które będą dla Ciebie najlepsze.
Strategia biznesowa (i idąc dalej – strategia marketingowa) to niezwykle ważne dokumenty, bez których prowadzenie firmy nastawionej na rozwój jest praktycznie niewykonalne. Oczywiście możesz błądzić po omacku, jednak warto poświęcić czas na opracowanie strategii, dokładny research i analizy rynku, konkurencji. Pozwoli to uniknąć nieprzyjemnych (i kosztownych) niespodzianek.
Odpowiedź na to pytanie również powinna się znaleźć w strategii biznesowej Twojego e commerce. Warto jednak zwrócić uwagę na to, który kanał sprzedaży będzie wiodącym w Twojej firmie, zwłaszcza jeśli zakładasz zmiany w modelu biznesowym. Inne platformy i oprogramowania sprawdzą się w mniejszym biznesie – sklepy z mniejszą ilością produktów zazwyczaj stawiane są w oparciu o oprogramowanie SaaS. Z kolei platformy tj. Magento czy PrestaShop polecane są zwłaszcza dla firm silnie nastawionych na sprzedaż online, zakładających asortyment bardzo dużej ilości produktów, ukierunkowanych na prężny rozwój.
Chcąc skutecznie sprzedawać w modelu B2B nie wystarczy, że dasz atrakcyjne i konkurencyjne ceny na swoją ofertę. Twoi potencjalni klienci potrzebują i oczekują czegoś więcej, od partnerskich relacji i współpracy bazującej na zaufaniu, po możliwość szybkiego, bezproblemowego, całodobowego składania zamówień, dostęp do wszystkich dokumentów sprzedażowych itd.
Chcąc prowadzić sprzedaż B2B już na etapie wyboru oprogramowania sklepu internetowego pomyśl, jakie funkcjonalności będą Ci potrzebne do rozwoju biznesu.
Określenie asortymentu i głównych kategorii produktów pozwoli Ci lepiej dobrać oprogramowanie sklepu, rozwiązania i funkcjonalności sklepu do potrzeb biznesu i oczekiwań potencjalnych klientów. Jeśli np. planujesz sprzedaż produktów konfigurowalnych, powinieneś wziąć pod uwagę platformy e-commerce, która daje najwięcej możliwości w tym zakresie.
Przy okazji zastanów się, czy produkty do sklepu będziesz wprowadzał ręcznie czy chcesz mieć możliwość szybkiego i bezproblemowego importu danych produktowych.
To jedne z bardziej istotnych pytań – platformy e-commerce różnią się między sobą również pod względem stopnia trudności programowania, dostępności do wiedzy itd. W tym miejscu zastanów się również nad tym, czy zamierzasz współpracować z agencją specjalizującą się we wdrożeniach sklepów internetowych, planujesz rozbudować swój zespół o programistów czy samodzielnie wdrożysz swój sklep i zajmiesz się optymalizacją platformy.
Pamiętaj, że samo założenie sklepu to nie wszystko – chcąc zwiększać statystyki sprzedaży swoich produktów musisz brać pod uwagę stałe prace nad sklepem, udoskonalanie go korzystając z możliwości jakie daje dane oprogramowanie, dbać o widoczność w Google (SEO i pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach). Własny sklep internetowy to ogromna szansa dla Twojego biznesu, ale jego wdrożenie traktuj jako proces czasochłonny, wymagający sporego nakładu pracy.
To pytanie wymieniamy jako ostatnie, z kilku powodów. Po pierwsze – oczywistym jest, że to od posiadanego budżetu zależy bardzo wiele. Jeśli do dyspozycji na cały biznes masz 20 tys zł to nie wydasz całej tej kwoty na wdrożenie sklepu internetowego na Magento (koszt samego wdrożenia już przekracza taki budżet) – w takiej sytuacji dużo lepszym rozwiązaniem jest dla Ciebie np. WooCommerce lub Plugstore. Pamiętaj, żeby w kosztorysie uwzględnić nie tylko pracę programistów, wydatki związane z wykupieniem domen, opłaceniem serwerów czy kupnem niezbędnych modułów – bez działań marketingowych, reklamy i dobrze wykonanego SEO sklepu Twój e-commerce może się nie rozwijać.
Do wyboru masz cztery różne kategorie – każde oprogramowanie ma swoje wady i zalety. Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę, jeśli będziesz miał pytania, skontaktuj się z nami>>
Główne rodzaje oprogramowań i przykładowe platformy e commerce:
To rodzaj oprogramowania, którego nie wykupujesz na własność – płacisz (zazwyczaj w formie stałego miesięcznego abonamentu) za jego “dzierżawę”. Największą zaletą platform w modelu SaaS jest przede wszystkim stosunkowo niska cena (niski koszt początkowy, aktualizacje w cenie stałego abonamentu, którego wysokość zazwyczaj zależy od wybranego wariantu, brak kosztów za hosting), szybki czas uruchomienia sklepu i gotowe integracje z zewnętrznymi systemami (np. płatności czy dostaw).
Do największych wad platform SaaS można zaliczyć:
PrestaShop, OpenCart czy Magento to najbardziej znane oprogramowania Open Sourse – to nic innego jak skrypty, które wystarczy pobrać i zainstalować. O ile same kody są darmowe, o tyle wybierając którąś z tych platform do stworzenia sklepu internetowego trzeba liczyć się z kosztami związanymi z pracą programistów, hostingu i back’upu, bardziej rozbudowanych dodatków i kosztami aktualizacji, które trzeba przeprowadzać we własnym zakresie.
Platformy sprzedażowe Open Source przynoszą szereg korzyści dla biznesu internetowego, są polecane zwłaszcza firmom nastawionym na prężny, długofalowy rozwój i rozbudowę e-commerce. Poniżej wymieniliśmy najważniejsze zalety wolnego oprogramowania na przykładzie Magento.
Zalety oprogramowania typu Open Source:
WordPress to CMS najczęściej kojarzony ze stronami internetowymi, jednak dzięki wtyczce WooCommerce może funkcjonować jako sklep internetowy, zintegrowany z Twoją stroną firmową. Jest to opcja stosunkowo łatwa w obsłudze – wtyczkę instaluje się szybko (jak wszystkie inne pluginy), sam interfejs i panel jest bardzo intuicyjny, łatwy w obsłudze. Sklep internetowy na WordPress można integrować z systemami płatności i wysyłki, system daje pełną kontrolę nad sprzedażą, podatkami, stanami magazynowymi, statystykami sprzedaży itd. Oprogramowanie jest za darmo (brak abonamentu czy opłaty licencyjnej) i – tak jak w przypadku Magento – masz dostęp do bardzo dużej bazy szablonów, wtyczek i rozszerzeń.
Decydując się na zlecenie oprogramowania dedykowanego, napisanego specjalnie dla Ciebie masz całkowity wpływ na wszystkie elementy sklepu – od wyglądu, po działanie. W tym przypadku jednak musisz liczyć się z większymi kosztami wdrożenia (zwłaszcza w pierwszej fazie projektu) oraz uzależnienie od jego twórcy.
Pomożemy Ci wejść do świata e-commerce
Niezależnie od tego, jaką ścieżkę rozwoju obierzesz – pomożemy Ci w założeniu i rozwoju sklepu internetowego. Skontaktuj się z nami, porozmawiajmy o Twoim biznesie. Specjalizujemy się we wdrożeniach sklepów na Magento, nie obcy nam WordPress, a z naszego wsparcia marketingowego korzystają z zadowoleniem liczni gracze (więksi i mniejsi) z polskiego rynku.
Dowiedz się więcej:
Inne artykuły, które warto przeczytać