Open Source czy SaaS?
2021-08-30Migracja sklepu na Magento 2 – case study
2021-11-18Głównym celem budowy zaplecza SEO jest pozycjonowanie strony macierzystej, czyli witryny do której odsyłają linki zamieszczane w różnych miejscach wdrażanych serwisów. Jest to odpowiedź na zmieniające się algorytmy wyszukiwarek, które w obecnych czasach bardzo dobrze radzą sobie z wykrywaniem odnośników nienaturalnych – techniki wykorzystywane kilka lat temu do pozycjonowania stron nie przynoszą już dzisiaj spektakularnych efektów, a niektóre mogą wręcz zaszkodzić witrynie.
Pomimo licznych zmian i poprawek algorytmów nadal istotną rolę odgrywają zewnętrzne linki, jednak warto pamiętać o zmianie w podejściu do ich pozyskiwania i znaczeniu ich jakości (skąd pochodzą, w jakim kontekście i na jakim serwisie zostały zamieszczone).
Co to jest zaplecze SEO?
Zaplecze SEO można zdefiniować w wąskim znaczeniu i nieco szerszym. W pierwszym przypadku jest to po prostu zbiór stron (najczęściej są to blogi, strony sprzedażowe czy poradnikowe), zawierające linki prowadzące do pozycjonowanej witryny (np. sklepu internetowego). W szerszym znaczeniu – zapleczem SEO można nazwać zbiór wszystkich linków do strony macierzystej.
Czytasz ten artykuł na blogu firmy, która zajmuje się m.in. tworzeniem skutecznych stron zapleczowych, dlatego przedstawimy Ci kilka przykładowych realizacji – i-ekosystemów (tak nazywamy zaplecze SEO), które wdrożyliśmy dla naszych klientów. Tutaj znajdziesz więcej informacji o i-ekosystemach>>
Pierwszy przykład to sieć stron zapleczowych dla warszawskiego sklepu/hurtowni, oferującej ogromny asortyment związany z branżą czystości. Wdrożyliśmy 6 stron zapleczowych – każda z nich związana jest ściśle z jedną konkretną tematyką i odnosi się do danej grupy produktów lub kategorii w sklepie. Poza oczywistym pozycjonowaniem sklepu (poprzez zamieszczone w serwisach linki), strony pełnią szereg innych funkcji – wyczerpująco prezentują ofertę (np. wskazują korzyści wynikające z zastosowania danych produktów), edukują (instrukcje, porady dotyczące używania produktów itd.), budują wizerunek firmy jako eksperta w branży, dostarczają informacji i inspiracji. Wdrożone strony zostały zaprojektowane zgodnie z wytycznymi UX/UI, są responsywne, intuicyjne i estetyczne. Dowiedz się więcej>>
Zaplecze SEO dla sklepu z biżuterią to kolejny przykład wdrożonego przez nas i-ekosystemu. Przygotowanie koncepcji na strony zapleczowe poprzedzały szczegółowe analizy, dzięki którym rozpoznaliśmy potrzeby użytkowników sklepu, zainteresowania potencjalnych klientów oraz wytypowaliśmy frazy, na których skupiliśmy się tworząc content. Powstały dwie strony zapleczowe, odnoszące się do dwóch kategorii produktowych. Na obu znajduje się zakładka blogowa, w której publikowane są artykuły zawierające praktyczne porady, inspiracje czy pomysły, będące bezpośrednimi odpowiedziami na pytania użytkowników. Strony te generują wartościowy ruch na sklep, dzięki czemu zwiększyliśmy współczynnik konwersji i pozytywnie wpłynęliśmy na wysokość sprzedaży produktów, głównie z tych dwóch kategorii.
Strony zapleczowe powinny zawierać wartościową treść (użyteczny content), która koncentruje się na określonej tematyce lub kilku tematach powiązanych ze sobą. Warto więc tworzyć i publikować dobrej jakości artykuły blogowe>> i skupić się w nich nie tylko na prezentacji swojej oferty sprzedażowej, ale pamiętając o tym, że użytkownicy oczekują czegoś więcej. Tekst powinien spełniać wszystkie wymogi SEO, zawierać odpowiednie frazy kluczowe, ale jednocześnie powinien być ciekawy, napisany przystępnym językiem dopasowanym do odbiorców.
Wszystkie treści powinny być unikalne, napisane zgodnie z wytycznymi SEO, zoptymalizowane tak, aby wyświetlały się na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarkach. Wdrażając strony zapleczowe nie można zapomnieć więc o uzupełnieniu metadanych i innych atrybutów, dostosowaniu witryny do urządzeń mobilnych (RWD), kierowaniu się dobrymi praktykami UX i UI. Tylko doskonale dostosowane do potrzeb i oczekiwań użytkowników strony przyniosą zamierzone efekty!
Dobrej jakości strona zapleczowa:
Jeszcze kilka lat temu zaplecze SEO w dużej mierze stanowiły masowo tworzone strony, na których ciężko było znaleźć wartościowe treści. Content był bardzo słabej jakości, często kopiowany lub tworzony przy użyciu programów do synonimizowania treści (czyli tanim kosztem). Proces budowy zaplecza SEO zazwyczaj polegał na zakupie domen i wdrażaniu prostych stron z artykułami i preclami, zawierającymi linki (odnośniki) do pozycjonowanej witryny. Publikowane treści miały przeważnie znikomą wartość dla użytkowników i były miernej jakości merytorycznej, ponieważ ich celem nie było dostarczanie wiedzy i „edukacja” odbiorców, a jedynie indeksacja w wyszukiwarkach. Dodatkowo wzmacniano je poprzez zamieszczanie linków na forach internetowych, pod artykułami na innych stronach, korzystano z programów wymiany linków.
Obecnie fundamentem zaplecza SEO również są strony internetowe, jednak zdecydowanie lepszej jakości – odejście od masowej „produkcji” serwisów na rzecz witryn regularnie rozbudowywanych wartościowymi i merytorycznymi treściami przydatnymi dla odbiorców pozwala nie tylko na skuteczne pozycjonowanie strony docelowej, ale też oddziaływanie na zachowania czytelników i wpływanie na ich decyzje zakupowe. Zaplecze SEO przestało być jedynie źródłem odnośników i stało się narzędziem marketingowym dającym dużo więcej możliwości, pozwalającym wchodzić w interakcje z użytkownikami, wzmacniać świadomość marki i budować jej wizerunek.
Jeśli więc chcesz dowiedzieć się co to jest zaplecze SEO, do czego służą strony zapleczowe lub zastanawiasz się czy opłaca Ci się inwestować w strony zapleczowe – jesteś w dobrym miejscu. W tym artykule znajdziesz też kilka wskazówek dotyczących tego, jak budować wartościowe i skuteczne zaplecze SEO, które pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie strony docelowej.
Przeczytaj też: Zaplecze SEO – inwestycja, która się opłaca>>
Inne artykuły, które warto przeczytać